Pulang ke ibu kota & Doa Monsun..

Hari ni last aku kat kampung sebab malam nanti dah kena bertolak pulang ke ibu kota untuk meneruskan kerja. Rasanya baru semalam aku balik kampung, ye kata orang rindu belum sempat habis lagi.. Tapi apakan daya, kerjaku di kota Metropolitan semestinya perlu diteruskan walaupun aku kekadang fed up dengan riuh pikuk di kota Metropolitan itu.. Kadang² aku terpikir untuk kembali bekerja di tempat kelahiranku, mungkin belum ade rezeki ku maka aku masih bekerja di ibu kota.

Kini musim monsun di negeriku dan negeri di sepanjang pantai timur, berita² banjir sering kedengaran di kaca TV. Alangkah besarnya ujian Allah S.W.T kepada penduduk² sebelah sini, moga² ujian banjir & hujan ini menambahkan keimanan kita semua hendaknya. Walaupun tempat tinggalku tidak banjir tetapi aku pernah melalui pengalaman banjir ketika aku kecil dulu. Kata orang memang memeritkan, walaupun aku ketika itu masih kecil keperitannya dapat aku rasai. Baru² ni juga Piala Monsun Cup telah diadakan di tempatku, ini yang aku marah sangat. Marah bukan sebab aku tolak pelancongan, tetapi lebih besar daripada itu aku menolak program² maksiat yang kini tumbuh dengan banyaknya di negeriku kini dan salah satunya lahir dari acara² seperti Monsun Cup ni. Aku pernah terbaca, jumaat minggu sebelum acara Monsun Cup diadakan tok² khatib membacakan khutbah mengenai acara ini. Tapi apa yang peliknya, khutbah itu adalah promosi kepada acara Monsun Cup yang semua maklum didalamnya bercampur baur dengan program maksiat. Na'uzubillah... Ingatkan khatib nak menegur mungkar tapi digalakkannya pula... Apa nak jadi dengan Terengganu ni?

Tahun lalu, acara ini juga telah diadakan, tapi ni cerita lain. Diceritakan imam² masjid diseluruh Terengganu diminta untuk mengimamkan solat hajat untuk meminta angin kencang supaya acara Monsun Cup tu berjalan dengan lancar. Ni lagi satu perkara² pelik yang telah berlaku di negeriku... Ya Allah selamatkanlah negeriku dan rakyatnya dari bala petakaMU, kembalikanlah pemerintahan yang Engkau redhai agar negeriku kembali mendapat keberkatanMU... Ameen.

Akhir kalam, aku teringat satu doa dari Rasulullah s.a.w apabila menghadapi angin ribut... Semetalah kita masih dalam bulan monsun eloklah kiranya dapat kita mengamalkan doa ini.

“Allahumma inni as aluka khairahaa wa’auzuubika min syarrihaa”/ “Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kpd-Mu kebaikan angin ini & aku berlindung kpd-Mu dari keburukannya.”
[HR. Abu Dawud 4/326, Ibnu Majah 2/1228, & mohon rujuk kitab Shahih Ibnu Majah 2/305]



Wassalam
- Ibnu Malik

0 comments:

Post a Comment