Sejarah Ringkas Al-Syeikh Atiah Saqr

Image

Nama beliau ialah Sahibul Samahah Fadhilatul Syeikh Atiyyah Muhammad Atiyyah Saqr. Beliau masyhur dengan panggilan Syeikh Atiyyah Saqr.

Dilahirkan di perkampungan Behna Bai, Zaqaziq Syarqiyyah pada hari Ahad tanggal 4 Muharram 1333 hijriyyah bersamaan 22 November 1914 masihi.

Beliau mula menghafaz al-Quran ketika berumur 9 tahun dan beliau mula meminati dan mempelajari bidang fiqh ketika berusia 10 tahun. Beliau memulakan pengajian secara formal di sebuah sekolah rendah yang terdapat di kampung beliau, Behna Bai. Minat beliau pada ilmu tidak pernah berkurang. Ini dibuktikan apabila beliau melanjutkan pengajiannya ke Sekolah Tinggi Agama di Zaqaziq (Maahad Zaqaziq al-`Ali al-Dini) pada tahun 1928. Beliau mendapat Shahadah Aliyah (Sijil Tinggi) pada tahun 1941 dalam bidang Usuluddin pengkhususan bidang dakwah.

Sudah menjadi resam bagi seorang ulama pendakwah yang tidak akan berhenti rehat walaupun sedetik, sebaik menamatkan pengajian, beliau terus berkhidmat di Kementerian Waqaf (agama) Mesir sebagai imam, khatib dan tenaga pengajar di Masjid Abdul Karim Ahmadi yang terletak di Bab al-Sya’riyyah di Qaherah pada 16 Ogos 1943. Kemudian pada bulan Februari 1944, beliau ditugaskan ke Masjid Al-Arba’in Al-Bahri (sekarang dengan nama masjid Ammar bin Yasir) di Giza.

Kerja-kerja dakwah yang beliau laksanakan tidak terhenti setakat itu sahaja malahan beliau juga turut menjadi wakil bagi al-Azhar pada tahun 1945 untuk menjadi penceramah di beberapa tempat di bumi Kinanah ini. Antaranya di Tahta Jarjawiyah, Suez, Raksu Al-Gharbiyyah dan juga Qaherah.

Antara jawatan yang pernah disandang oleh al-Marhum Fadhilatul Syeikh Atiyyah Saqr sepanjang terlibat sebagai pendakwah ialah beliau pernah memegang jawatan sebagai pensyarah di jabatan pengajian agama Islam dan Bahasa Arab bagi peringkat PHD. Beliau turut diamanahkan sebagai pengarah bagi Jabatan Syeikhul Azhar dan salah seorang daripada ahli jawatankuasa Majma’ Buhuts Islamiyyah (Majlis Kajian Dan Penyelidikan Islam) di Mesir. Beliau juga turut diamanahkan untuk menjadi penasihat kepada Menteri Keagamaan Mesir, juga sebagai Ketua Lajnah Fatwa dan sebagainya.

ImageWalaupun sibuk dengan tugas yang diamanahkan ini, amanah ini tidak menghalang beliau untuk bertanding di dalam pilihanraya dan menjadi ahli Dewan Rakyat pada 1984. Selepas itu beliau memegang jawatan sebagai ahli Parlimen Kerajaan Mesir pada tahun 1989. Kepercayaan masyarakat tidak pernah luntur terhadap kebolehan Syeikh Atiyyah Saqr. Sekali lagi beliau diberi kepercayaan untuk memegang jawatan sebagai Pengarah Urusan Jabatan Sunnah dan Sirah bagi Majlis Tertinggi Agama Islam yang terletak di bawah seliaan Kementerian Keagamaan Mesir pada tahun 1991.

Khidmat al-Marhum Syeikh Atiyyah Saqr juga bukan hanya semata-mata tertumpu di Mesir sahaja bahkan masyarakat luar juga tidak mahu ketinggalan untuk menumpang keberkatan ilmu yang Allah swt kurniakan kepada beliau. Beliau pernah berkhidmat di Kementerian Keagamaan Negara Kuwait pada 1972 selama tujuh tahun. Beliau juga turut pernah mengadakan lawatan rasmi dan tidak rasmi di dalam menyampaikan misi dakwah. Antara negara yang pernah beliau kunjungi ialah Iran dan Indonesia (1971), Libya (1972), Bahrain (1976), Algeria(1977), Senegal, Negeria, Amerika Syarikat, Pakistan, Bangladesh, Iraq, Paris, London, Malaysia, Brunei, Singapura dan Negara Soviet.

Al-Marhum Syeikh juga sering terlibat di dalam rancangan-rancangan agama yang disiarkan di corong-corong radio dan di kaca televisyen. Penulisan beliau juga banyak memberi manfaat kepada pembaca. Antara karangan beliau yang terlalu tinggi nilainya ialah:

1. الدعوة الإسلامية دعوة عالمية
2. · الدين العالمي ومنهج الدعوة إليه
3. · موسوعة الأسرة تحت رعاية الإسلام (6 مجلدات)
4. · سوأل وجواب للمرأة المسلمة
5. · أحسن الكلام في الفتاوى والأحكام (7 مجلدات)



Pemergian al-Marhum sangat dirasai oleh setiap umat Islam khususnya kepada golongan yang mencintai para ulama. Al-Marhum kembali ke rahmatullah pada pagi 18 Zul Qa'dah 1427 bersamaan 9 Disember 2006 di rumah beliau di St. Theresa, Syubro. Umat Islam telah kehilangan sebutir lagi mutiara yang sangat berharga. Semoga roh beliau ditempatkan bersama para anbiya' dan auliya' al-solihin. Al-Fatihah.


Sumber: PMRAM Online

Read more!

Sopan itu Cantik..

Read more!

Selamat menyambut awal Muharram dan tahun baru 1429 Hijriah


Dikesempatan ini ingin ku ucapkan selamat menyambut awal Muharram 1429H buat pembaca² blogku dan umat Islam umumnya. Sama²lah kita jadikan hari² yang mendatang lebih baik dari semalam sebagaimana kata² himah Saiyidina Ali R.A :

"Celakalah barangsiapa yang hari ini lebih teruk dari semalam, sia-sialah barangsiapa yang hari ini sama dengan semalam dan beruntunglah barangsiapa yang hari ini lebih baik dari semalam".



Read more!

Nampak dirinya dalam keadaan berbogel

Hari ini (8 Januari 2008) genaplah dua tahun Ariel Sharon, bekas Perdana Menteri tanah haram Israel berada dalam keadaan Ghaibubah iaitu KOMA. Dan sempena hari peringatannya ini, sebuah akhbar Israel hari ini telah membuka rahsia kepada umum mengenai hari-hari terakhirnya sebelum koma tersebut:

Ariel Sharon telah menceritakan kepada setiausaha peribadinya bahawa dia telah diburu mimpi yang sangat mengerikannya iaitu: Dia nampak bahawa dirinya telah jatuh ke tangan rakyat Palestin, dan diheret dengan diikat dan dirantai dalam keadaan berbogel di atas sebuah kenderaan yang terbuka dan memasuki jalan-jalan Ghaza, Palestin.

Dan seminggu terakhir sebelum dia akan dikomakan oleh Allah, dia mengalami pula mimpi ngeri yang dia telah dicampak ke dalam perigi yang dalam. Mimpi-mimpi ini sering mengganggunya sehingga akhirnya dia koma sehingga kini.

Kalau nak tengok lebih lagi, boleh baca kat sini, tapi ia ditulis dalam Bahasa Arab.

Nota: Jangan lupa bahawa penjenayah Ariel inilah yang telah terlibat secara langsung dalam penyembelihan penghuni2 Palestin di kem Pelarian di Syabra dan Syatila di Lubnan. Inilah pembalasan Allah yang tidak dapat kita jangkakan di dunia lagi. Dalam kita seronok atau tensen2 berforum, jangan lupakan saudara kita di Palestin. Kalau ada duit lebih, salurkanlah kepada mereka selain berdoa sentiasa. Satu lagi, pesanan dari rakan-rakan Palestin, mereka mengharapkan kita tidak menyebut negara Israel semata2, kerana dengan sebutan itu seolah2 telah mengiktiraf penempatan mereka, tapi sebutlah negara haram Israel.

Sekadar menyampaikan. Wassalam.

Klik untuk video

Sumber: Tranungkite.net
Read more!

Seloka Barang Naik (BN) versi bangau oh bangau

Roti Oh Roti Kenapa Harga Naik ?
Macam Mana Aku Tak Naik, Harga Tepung Naik, Harga Tepung Naik

Ikan Oh Ikan Kenapa Harga Naik ?
Macam Mana Aku Tak Naik, Tambang Lori Naik, Tambang Lori Naik

Lori Oh Lori Kenapa Tambang Naik ?
Macam Mana Aku Tak Naik, Harga Diesel Naik, Harga Diesel Naik?

Minyak Masak Oh Minyak Masak Kenapa Harga Naik ?
Macam Mana Aku Tak Naik, Harga Sawit Naik, Harga Sawit Naik

Yuran Oh Yuran Kenapa Engkau Naik?
Macam Mana Aku Tak Naik, Semua Barang Naik (BN), Semua Barang Naik (BN)

Tol Oh Tol Kenapa Engkau Naik ?
Macam Mana Aku Tak Naik, Konsesi Agreement Sudah Setuju

Konsesi Agreement Oh Konsesi Agreement Kenapa Tol Naik?
Macam Mana Aku Tak Naik, Samy Sudah Setuju, Samy Sudah Setuju

Korang Sambung La Yang Selebihnya... Read more!

Becoming Bored of the Blessings of Allah by Ibn al-Qayyim al Jawziyyah

From the Greatest of Sins:
Becoming Bored of the Blessings of Allah

Translated At Tibyan Publications

"From the greatest of sins which are hidden - and widely practiced - is that the servant is enjoying a blessing that Allah has blessed him with and chosen for him, then that servant becomes bored of it and seeks to exchange it for what he thinks - due to his ignorance - is better for him than it, and His Lord continues to be merciful to him and does not prevent him from this blessing, and He excuses him due to his ignorance and this bad choice that he has chosen for himself. When he reaches the limit in scorning this blessing and his boredom with it overcomes him, Allah removes this blessing from him. So, if he is given what he sought in exchange for that blessing, and he sees the immense difference between what he was previously enjoying and and what he has now been given instead of it, his anxiety and regret increase and he requests a return to what he previously had. So, if Allah desires good and guidance for His servant, He allows him to bear witness that what he had was a blessing from the blessings of Allah upon him, and He causes him to become pleased with that blessing and to give thanks to Allah for it. If his soul then whispers to him to again seek to exchange that blessing for something else, he makes istikharah to His Lord, the istikharah of the one who is ignorant of what is in his best interests and unable to attain them. He turns his affairs to Allah, requesting of Him to help him make the best decision.

And there is nothing more harmful to the servant than to become bored of the blessings of Allah, because he does not see it as a blessing, and he does not thank Allah for it, and does not become happy because of it. Rather, he belittles it, complains about it and considers it to be a disaster - all this while it can well be from the greatest of Allah's blessings upon him.

Most people have a feeling of enmity towards Allah's blessings upon them, and they do not percieve that this opening that Allah has given them is actually a blessing, and they exert the utmost effort in repelling it and pushing it away out of ignorance and oppression. So, how many are those whom Allah's blessings comes to one of them, and they rise to repel and fight against it? And how many are those whom the blessing comes to one of them and he strives to push it away and brush it to the side out of ignorance and oppression?

Allah - the Exalted - says: {"And this is because Allah would not change a blessing that He has blessed a people with unless they change what is within themselves."} [al-Anfal; 53]


The one who is devoid of logic loses his chance * Until the affair passes him by. Then he blames predestination."


Taken from: Ibn al-Qayyim al Jawziyyah, Al-Fawa'id (The Benefits) pg. 248 Read more!

Zahrah de Tigris

Alhamdulillah, syukur kehadrat Ilahi kerna dengan limpah rahmat dan nikmatNya masih lagi dapat ku hirup oksigen buatku bernafas saat ini. Setahun telah berlalu, dan InshaAllaah jika dipanjangkan umurku dapat kiranya aku menjengah ke tahun 1429 yang bakal tiba. Bercakap pasal tahun, ingin ku berkongsi dengan pembaca² blogku sekalian ulasanku mengenai novel yang sudah tamatku baca hampir sebulan yang lalu iaitu "Zahra de Tigris (ZdT)" karangan Kak Khairyn Othman. Terima kasih buat sahabiahku kerna mengrekomenkanku untuk membaca novel ini. Sebelum itu elok kiranya aku sertakan dahulu sinopsis dari belakang kulit novel ini.


Sinopsis Belakang Kulit:

Zahrah de Tigris… adalah Khairunnisa Si Kembang Tigris…

Anak gadis dari Malaysia yang menuntut di Tanah Ratu ini, memang degil orangnya. Dilarang makin keras, dirayu pula makin tegar. Dia berkelana bersendirian mencari sebuah cinta. Cinta yang paling hakiki: cinta Rabbul Izzati.

Nisa pasrah menerokai sebuah kota yang pernah menjadi puncak peradaban Islam suatu waktu dulu. Kota Baghdad yang pernah terkenal dari masyrik ke maghrib itu sedang berantakan: dihamburi mortar dan peluru. Cerita pilu, Kota Negeri Seribu Satu Malam itu menjadi Kota Ngeri Seribu Satu Malam.

Menjadi guru dan jurubahasa, membuatnya mudah memahami budaya orang-orang di Lembah Tigris. Begitu sudah di situ lain pula ujiannya; dia terpaksa keraskan jiwa, kuatkan semangat tetapi perlahan-lahan hati perempuannya diketuk jua. Namun cinta mereka tak mungkin bersatu kerana Doktor Patrick Devereux, seorang ateis.

Hayatilah sebuah novel adventure-spiritual daripada penulis yang pernah menjadi Wartawan Terbaik Bahasa Inggeris 2003. Sebuah cerita, yang harus dihayati oleh siapa sahaja yang cintakan kemanusiaan sejagat.


Ulasanku:

Novel ini merupakan novel ketiga yang aku baca yang mana pengarangnya dapat menghidupkan setting naratif yang cukup hidup seolah² kita dapat menjiwai wataknya yang seakan benar² wujud. Syabas buat Kak Khairyn =) Novel sulung pengarang ini menceritakan mengenai kisah pahit getirnya seorang wanita yang bernama Khairunisa membantu saudara seagamanya di negara yang terkenal dengan cerita² seribu satu malam nya. Nisaa seorang gadis yang degil dan keras kepala yang sanggup meninggalkan ibu bapa dan keluarga semata² menuruti jiwa mudanya yang gila².

Niatnya yang bercampur baur antara memperolehi wang pendapatan dan juga mendidik saudara seagamanya di Iraq pada awal pemergiannya ke bumi berkelana ini, akhirnya benar² menampakkan kejernihan keihklasan hati seorang wanita yang dimilikinya apabila wang bukan lagi menjadi ukuran tetapi mengharapkan cinta Rabbnya. Nilai² persahabatan, pengorbanan, kasih sayang benar² mengalir dalam novel ini. Siapa tidak tahu keadaan di Iraq, yang hari²nya seolah neraka bagi penduduknya tetapi siapa tahu dengan keadaan begitulah terlihatnya sifat² ihsan dan kedurjanaan manusia.

Dentuman bom, kecederaan, kematian, tangisan, ratapan, dan macam² suasana perang digambarkan dengan baik seolah² kita pun dapat rasakan bahawa kita pun berada dalam peperangan ini. Manusia yang ketakutan, keseorangan di bumi asing tentunya terasa sekali kesunyian, begitulah juga dengan Nisaa tetapi persahabatanya dengan rakan² seperjuangan dan seorang doktor atheis (Patrick) paling tidak dapat menghiburkan hatinya. Doktor Atheis? Ya! Siapa sangka sikap keras dan degilnyanya Nisaa, rupanya² telah menawan hati doktor atheis yang tidak mempercayai kewujudan tuhan itu... Rasanya sampai disini dulu ulasanku kerana bab² cinta ni akan menampakkan kelemahan diriku jika aku terus mengulasnya... Lagipun tak best la ulas panjang²... pembaca² blogku sekalian kena la baca sendiri dan hayatinya =) Buat peminat² novel, aku syorkan novel yang bagus ini... Sebuah novel yang menceritakan pergolakkan sebenar yang berlaku dibumi Iraq... andaikan ingin ku berikan bintang untuk novel ini, akan ku berikan 5/5... Sebuah novel yang superb selepas novel AAC.. Merci Kak Khairyn

Alouette, gentille alouette
Alouette je te plumerai
Alouette, gentille alouette
Alouette je te plumerai
Je te plumerai la tête
Je te plumerai la tête
Et la tête, et la tête
Alouette, Alouette
Ooooo
Alouette, gentille alouette




Pengarang : Khairyn Othman
Halaman : 501
Tahun : 2007
Terbitan : Jemari Seni Publishing (Klik untuk pembelian online)
Harga : RM20.00


Nota: Bagi sesiapa yang berminat untuk menghubungi sendiri penulis silalah ke blog beliau Khairyn Othman atau ke blog Nisaa (Bunga Tigris). Read more!

Hijrah: The Beginning of the Beginning

By AElfwine Mischler

Although Muslims do not actually celebrate the Muslim new year in the way other people celebrate their respective new year, the first day of the lunar month of Muharram is a legal holiday in many Muslim countries.

The Islamic calendar is counted from the year of Prophet Muhammad’s flight from Makkah to Madinah in September 622 CE, known as the Hijrah (or hegira in English from Latin from Arabic). This journey is one of the most important events in Islamic history.

The early Muslims in Makkah were harshly persecuted and tortured by the ruling pagan Quraysh tribe. The Muslims were few in number and many of them were slaves. With no power to repel their persecutors, they could only wait patiently until Allah (God) opened a way for them.

In the twelfth year of the Prophet’s mission, 12 men from the city of Yathrib (later to be known as Madinah) came to Makkah during the Hajj season and met with Muhammad at Al-`Aqabah. Having heard of his mission, they became Muslim and pledged their faith in the first covenant of Al-`Aqabah. The Prophet sent Mus`ab ibn `Umayr back to Yathrib with them to teach them the religion. Mus`ab succeeded in converting many of the people of Yathrib to Islam. The following year, in June 622 CE, 73 men and 2 women from Yathrib came to the Prophet during the Hajj and pledged allegiance to him in the second covenant of Al-`Aqabah. They promised to protect him and help the Muslims of Makkah to resettle in their city.

This delegation was the core of what came to be known as Al-Ansar, the Helpers, the Muslims who were natives of Yathrib, later known as Al-Madinah Al-Munawwara—the Illuminated City—or Madinah. The Muslims gradually left Makkah a few at a time so as not to attract the attention of the Quraysh. Eventually the Quraysh realized what was happening and tried to stop many of them from leaving. History tells many stories of these men and women who gave up their homes, wealth, and families to be able to freely practice their religion in Madinah.

It is significant that when the second caliph standardized the Muslim chronology, he chose the Hijrah as the starting point.

Only after several months did Allah grant the Prophet (peace and blessings be upon him) permission to leave Makkah. Shortly before his departure, Jibreel (Angel Gabriel) told Muhammad that the Quraysh had devised a plot to stab him while he was sleeping. On the night of the planned assassination, his cousin `Ali ibn Abi Talib slept in Muhammad’s bed while the latter escaped with his friend Abu Bakr As-Siddiq to a cave south of Makkah, opposite the direction to Madinah. Fortunately for `Ali, the assassins looked at his face before stabbing him and left him alone when they realized they had been outwitted.

Muhammad and Abu Bakr hid in the cave for three days while the Quraysh searched all around Makkah. At one point, their enemies were only a few feet away outside the cave, but Allah protected them by simple everyday “miracles.” A spider spun its web across the mouth of the cave, pigeons nested and laid eggs in front of it, and the branches of a small tree blocked it. Thus the pursuers assumed no one had entered the cave recently and did not search it.

The two then made their way, led by a pagan guide, to Madinah via a coastal route to throw off the pursuit. When they finally arrived in Madinah, Muhammad let his camel wander where it willed until it sat in one place. The owners of the land where the camel sat were paid, and the Prophet’s mosque and living quarters were built on the site while the Prophet and Abu Bakr lived as guests of the Ansar.

The Hijrah, at last, gave the Muslims a place where they could openly declare their Islam and worship in peace. It was the beginning of the Islamic state. The Qur’anic verses revealed in Makkah had dealt mainly with the nature of Allah and man’s relationship to Him. In Makkah, there had been very few households in which all of the members were Muslims. At the time, Islam appeared to be concerned only with the individual and the hereafter. In contrast, the verses revealed in Madinah dealt more with man’s relationships with others—the social, political, and economic aspects of Islam that could not be developed under persecution.

The Hijrah was also significant for the unselfish brotherhood demonstrated by the Ansar towards the Muhajirun

The Hijrah was also significant for the unselfish brotherhood demonstrated by the Ansar towards the Muhajirun (immigrants from Makkah). The Ansar were not wealthy, yet they took in the Muhajirun, shared their food and homes with them, and helped to establish them in trade or work. Further, the Ansar were well aware that by doing so they were challenging the Quraysh and all the pagan tribes of the whole Arabian Peninsula. Indeed, the pagans did launch several battles in an attempt to snuff out the nascent Muslim state. But the Ansar remained faithful followers of the Prophet (peace and blessings be upon him) and were always loved and praised by him.

It was the second caliph, `Umar ibn Al-Khattab, who chose the year of Hijrah to be the starting point of the Muslim calendar. Before that, each province marked the years as the nth year in the reign of so-and-so, or the year when such-and-such happened. `Umar standardized the chronology, and it is significant that he chose the Hijrah—rather than the birth or death of Muhammad or the first revelation of the Qur’an—as the starting point. The Hijrah was the beginning of Islam as a complete way of life affecting all aspects of Man’s existence.



Sources:

* Muhammad Husayn Haykal, The Life of Muhammad, Isma`il Ragi A. al-Faruqi, trans. (North American Trust Publications, 1976)
* Saifur Rahman al-Mubarakpuri, Ar-Raheeq Al-Makhtum (The Sealed Nectar): Memoirs of the Noble Prophet (pbuh), Issam Diab, trans. (Dar-us-Salam Publishers)



AElfwine Mischler is an American convert to Islam. She has undergraduate degrees in physics and English, and a master's degree in linguistics and teaching English as a foreign language. She is the Copyediting Unit Head in IslamOnline.net.
Read more!

Kerana hadir MiniFest Kelantan 2007, Maya Karin diketepikan?

Oleh Ali Bukhari Amir

KUALA LUMPUR, 7 Jan (Hrkh) - Kesan politik terhadap dunia hiburan dan artis turut dirasai oleh pelakon Maya Karin apabila kehadirannya bagi memenuhi acara forum MiniFest Kelantan 2007, hujung Disember tahun lalu mula dipandang negatif oleh sesetengah pihak.

Bercakap kepada akhbar aliran perdana kelmarin, pelakon yang dikaitkan dengan filem Pontianak Harum Sundal Malam itu menyifatkan tindakan pihak yang mempolitikkan hal kehadirannya sebagai panelis forum dalam acara tersebut sebagai tidak sihat.

“Kenapa perkara itu pun mahu dijadikan isu? Saya mewakili artis lain mahu perjuangkan filem dan seni. Itu saja. Kenapa jadikan saya mangsa? Itu yang menyedihkan.

“Saya ke sana pun sebab orang Kelantan yang nak dengar pandangan saya. Kenapa kita nak tolak pelawaan jika ia sesuatu yang baik?” kata Maya sambil menegaskan dalam kenyataannya bahawa kedatangannya ke Kelantan itu tidak berunsurkan politik.

Menurut laporan sisipan Pancaindera, Maya dikatakan tidak dipelawa menghadiri mana-mana promosi filem 1957 : Hati Malaya yang dianjurkan oleh pihak-pihak tertentu.

“Saya pelakon dan bukannya ahli politik. Malah saya rasakan jemputan itu sesuatu yang amat baik untuk saya. Rupa-rupanya apabila tiba, saya diberi persepsi berlainan oleh pihak-pihak tertentu. Hal ini benar-benar membuatkan saya berasa amat kecewa.

“Tujuan saya, ialah mahu menjadikan diri saya agar lebih bagus memberikan pendapat dalam sesebuah forum. Bukan ada maksud lain yang tersirat. Sebagai artis saya milik semua dan saya boleh bertemu sesiapa saja yang meminati saya,” kata beliau.

Kerajaan Kelantan, menurut Maya, hanya menjemputnya sebagai ahli panel untuk bercakap tentang industri perfileman dan pengalamannya sebagai pelakon.

Malah, kata Maya, beliau rasa cukup bertuah kerana acara itu dihadiri pensyarah, para pelajar dan wartawan serta beliau menganggap forum itu sebagai suatu pengiktirafan terhadapnya.

“Di dalam forum itu saya turut beri cadangan kepada kerajaan Kelantan supaya menyediakan panggung wayang sekiranya mereka mahu menyokong industri perfileman negara.

“Ketika Festival Filem Malaysia ke 20 (FFM20) di Pulau Pinang dahulu, saya pernah jadi ahli panel dalam acara yang hampir serupa. Jadi kepada saya, ia bukan satu masalah. Sebaliknya, ia adalah peluang yang baik untuk meningkatkan kerjaya saya.

“Kita hidup dalam negara demokrasi. Tidak baik menggunakan seseorang untuk kepentingan tertentu, kerana yang menjadi mangsa adalah saya. Adalah lebih baik selidik dahulu apa yang seseorang itu lakukan,” kata Maya sepertimana yang dilapor akhbar berkenaan. - mr


Sumber: HarakahDaily

Read more!

Islam, Agama Hingga Kiamat

Oleh Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato’ Dr Haron Din

Bagi orang-orang yang percaya kepada al-Qurannul Karim sebagai Kitab Allah, kitab hidayah yang menerangi jalan yang benar, pasti akan meyakini sepertimana firman Allah (mafhumnya): "Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah adalah Islam…" (Surah Ali-Imran, ayat 19)

Daripada sepotong ayat ini pun sudah dapat diyakini bahawa Islam adalah satu-satunya agama Allah. Kerana ayat tersebut adalah yang 'muhkamaat' iaitu jelas dan nyata.

Jika Allah menyebut dengan jelas seperti ayat di atas, maka Islamlah satu-satunya agama yang benar daripada dahulu, sekarang dan selama-lamanya.

Firman Allah (mafhumnya): "Dan barangsiapa yang mencari agama selain daripada Islam, maka tidak sama sekali akan diterima (oleh Allah) daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak termasuk dalam golongan orang-orang yang rugi." (Surah Ali-Imran, ayat 85)

Kisah turunnya ayat ini menurut Akrimah disebabkan oleh orang-orang Yahudi berdepan dengan Rasulullah s.a.w., mengingkari kerasulan baginda dengan hujah Nabi mereka Nabi Ibrahim a.s. adalah ikutan mereka dan Nabi Ibrahim a.s. adalah beragama Islam dengan kata mereka (orang Yahudi) "nahnu muslimun" yang bererti kami juga beragama Islam.

Rasulullah s.a.w. berhujah kepada mereka, "Jika kamu beragama Islam, Allah mewajibkan ke atas orang Islam menunaikan haji, apakah kamu menunaikan haji di Baitullah?"

Jawab mereka, "Kami tidak diwajibkan haji itu."

Lalu Allah mewahyukan wahyu di atas kepada Nabi Muhammad s.a.w., lalu Nabi Muhammad s.a.w. membacakan wahyu tersebut kepada mereka.

Dalam ayat lain, Allah berfirman (mafhumnya): "Katakanlah (wahai Muhammad): "Kami beriman kepada Allah dan kepada apa yang telah diturunkan kepada kami, dan kepada apa yang telah diturunkan kepada Nabi Ibrahim, dan Ismail, dan Ishak dan Yaakub dan keturunannya, dan apa yang diturunkan kepada Nabi-nabi, Musa dan Isa dan sekalian Nabi-nabi daripada Tuhan mereka. Kami tidak membeza-bezakan (Nabi) seseorang pun antara mereka dan kepada Allah jualah kami berserah diri (Islam)." (Surah Ali-Imran, ayat 84)

Ungkapan 'muslimun' pada akhir ayat 84 ini, mengandungi pengertian yang amat mendalam. Berdasarkan tafsir yang muktabar, muslimun bererti beriman dan menyerah diri kepada Allah, ia juga bermaksud mentaati dan mematuhi apa sahaja hukum yang datang daripada Allah.

Ungkapan itu juga bererti agama kami adalah Islam, berpandukan kepada ayat 19 dan ayat 85, Surah ali-Imran.

Ia juga selaras dengan firman Allah dalam sepotong ayat (mafhumnya): "…dan Aku (Allah) reda Islam menjadi agama kamu…" (Surah al-Maidah, ayat 3)

Orang-orang yang beriman bahawa Allah sebagai tuhannya dan beramal dengan tuntutan Imannya daripada dahulu hingga sekarang dan ke hari-hari yang akan datang, diistilahkan sebagai muslimin atau muslimun.

Ia merujuk kepada perihal orang-orang itu telah menyerah diri kepada Allah.

Firman Allah (mafhumnya): "...Dan Dialah (Allah) yang menamakan kamu sebagai muslimun (orang-orang Islam) semenjak dahulu dan di dalam al-Quran ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu..." (Surah al-Hajj, ayat 78)

Oleh kerana itu Islam adalah satu-satunya agama Allah yang benar, agama tunggal dari dahulu hingga akhirat.

Akan tetapi telah dan sedang berlaku, Islam hanya tinggal pada namanya sahaja, orang-orang mengaku Islam tetapi tidak mengamalkan Islam, negara yang mendakwa sebagai negara Islam, tetapi amalan-amalan di dalamnya tidak berpandu kepada Islam.

Ada manusia yang diberi kuasa memerintah, mereka adalah Islam, beragama Islam, menggelarkan mereka muslimin, tetapi tidak melaksanakan hukum-hukum Islam.

Inilah yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam beberapa hadisnya (mafhumnya): "Akan datang suatu ketika pada akhir zaman, Islam tidak tinggal kepada mereka melainkan namanya sahaja dan al-Quran tidak tinggal kepada mereka melainkan tulisannya sahaja..."

Istilah Islam yang merujuk kepada agama Allah yang sebenar dalam Quran amat banyak, sekurang-kurangnya disebut 10 kali seperti dalam Surah Ali-Imran (ayat 19, 67 dan 85), al-Maidah (ayat 3), al-An'am (ayat 125), az-Zumar (ayat 22), al-Hujurat (ayat 17), at-Taubah (ayat 74), Yusuf (ayat 101), as-Saff (ayat 7) dan ayat-ayat lain.

Semuanya membuktikan Allah menyebut berulang-ulang kali bahawa agama yang satu hanyalah Islam.

Adapun perkataan yang disebut Allah secara jelas seperti muslimin, muslimat atau muslimun, disebut amat banyak disebutkan dalam al-Quran, tidak kurang daripada 43 kali dalam 43 ayat yang berlainan.

Kesimpulannya, agama Allah hanyalah satu. Kerana itulah wajib dipertahankan keaslian agama ini. Jangan ada orang menokok atau menambah, meminda atau mengubah, kelak akan dimurkai Allah. Read more!

Mula-mula gula, lepas tu tepung, kini minyak masak, lepas tu apa pula?

Bermula dari sekitar bulan Jun, 2007, rakyat Malaysia menghadapi krisis kekurangan bekalan gula dipasaran. Bila kurang gula dan kerajaan tak boleh buat apa-apa, maka kerajaan lancarkan kempen. Kempen kurangkan manis dalam minuman. Lebihkan manis dalam senyuman. Betul ke? Betul, sebab tu Idris Jusoh maniskan muka sewaktu menjadi Menteri Besar Penjual Gula Pertama di Malaysia!

Krisis tersebut telah berlanjutan sehingga bulan Ogos, 2007. Pelbagai jawapan yang diberikan oleh pihak kerajaan. Bermacam tindakan yang kononnya diambil, akhirnya, jawapan yang sebenarnya muncul dipasaran. Harga gula dinaikkan. Tiba-tiba gula pun ada. Bertimbun-timbun banyaknya. Pengeluar bertambah laba. Kerajaan tak pa-apa. Menteri tak pernah beli gula, yang beli cuma orang-orang suruhannya. Rakyat yang menjadi pengguna, menjadi mangsa kenaikkan harga.

Kemudian masalah tepung(gandum). Pengeluar kurangkan barang dipasaran. Tujuan untuk naikkan harga. Pelbagai jawapan yang diberikan kerajaan. Pelbagai tindakan kuatkuasa yang dibuat. Tiba-tiba Menteri kata harga tepung tidak naik. Padahal mahalnya harga tepung dipasaran.!

Di Terengganu tepung(gandum) menjadi makanan utama, buat sarapan pagi petani dan nelayan. Buat jemput-jemput, biar perut anak-anak terisi, jadi kenyang. Di, musim tengkujuh mungkin boleh tahan sampai tengahari atau petang, Nelayan tak ke laut, petani tak bertanam.

Krisis harga gandum akhirnya, pengeluar menang, kerajaan kalah. Menteri kata harga sekilo RM 1.35, kedai kata harga RM 2.80 sekilo. Ditanya kenapa kedai kata mahal, kerajaan kata murah. Kedai kata, nak murah gi beli dengan Menteri!

Kerajaan kalah mungkin sebab Idris Jusoh tak turun jual tepung. Sebab masa tu musim tengkujuh. Tahu sendirilah. Masa tu, semua pimpinan UMNO/BN Terengganu pun sibuk, Tipu rakyat dengan program ‘Monsoon Cup’!

The image “http://buletinonline.net/images/berita2/mindaeditor2.gif” cannot be displayed, because it contains errors.Sekarang episod baru, selepas tahun baru, bandaraya baru, datuk bandaraya baru! Hari ini 4hb Januari, 2008. Jam 2 hingga 3 petang tadi, ada rancangan ‘Pak Su’ di Terengganu FM. Mesra Ceria membodek setiap masa. Pak Su sengaja nak mengail. Melontarkan isu ‘Yuran Sekolah’ kepada para pendengar. Cuba-cuba untuk mententeramkan gundah rakyat.

Namun tak seorang pun pemanggil yang menyokong. Bahkan membangkang terang-terangan. Seorang pemanggil terang-terang kata “Kerajaan Tipu Rakyat!”. Potongan RM4.50 @ RM9.00 yuran sekolah, tapi Menteri kata ‘Pendidikan Percuma’?? Rakyat kena bayar lebih dari tahun lalu.

Seorang pemanggil mengadu, 10 orang anaknya sekolah. Yang darjah 1 kena bayar RM85.00, dan seorang yang tingkatan 1 kena bayar RM226.00. Lagi pemanggil menelefon ‘Pak Su’ di Terengganu FM. Anaknya dua orang saja yang sekolah, itu pun dah habis RM500.00 termasuk yuran dan peralatan sekolah yang dah melambung-lambung harganya. Katanya “baru 2 orang, kalau 4,6 atau 8, botak kepala!”

Rancangan ‘Pak Su’ berhenti jam 3.00 petang untuk ‘Berita Terengganu’. Maka ‘lembik’ mulut pembaca berita, mengisahkan kerajaan Terengganu yang berjaya, melaksanakan pembangunan sini sana. Saham anak syarikat kerajaan negeri naik sini sana. Bantuan kerajaan sini sana! Tapi semuanya itu untuk siapa? Untuk rakyat atau masuk poket dema?

Lepas tu apa pula?

Apa lagi, kalau tak pasal minyak kelapa. Bukan nyior tapi sawit. Singgah di pasaraya nak cari kut-kut ada, tapi hampa! Maka lepas ni episodnya adalah episod minyak pula. Sekarang semua kedai tak ada. Kedai kecil, kedai besar, pasarmini dan pasaraya.

The image “http://buletinonline.net/images/berita2/mindaeditor1.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

Rak-rak minyak minyak yang kosong !

Modus operandinya pasti sama. Pengeluar kurangkan bekalan dipasaran. Lepas tu apa pula? Menteri jawab dengan pelbagai alasan. Lepas tu? Kerajaan mengambil tindakan penguatkuasaan. Lepas tu apa pula?

Jawapan hakiki muncul dipasaran. Minyak masak akan naik harga!

Lepas ni apa pula?

Apa lagi, Tolak UMNO/BN dalam PILIHANRAYA !


Sumber: Dari Editor BuletinOnline

Read more!